.

Sunday, March 28, 2010

You Decide Your Destiny

apa citer di sebalik tajuk di atas...segala2nya bkl tjwb nnti... tunnnnggguuuuuuu....

.....................................................

ok sbb aku dah bjnji kan..so aku aku cuba mcuri sedikit ms walaupun aku tgh sibuk sgt...ye ke sibuk?? atau pura2 sibuk? ok2 cukup dgn psoalan sibuk atau pura2 sibuk td tu..ok ape yg aku maksudkan dgn tajuk entry kali nie..you decide your destiny...klu fikir lik kita mn blh tetapkan kesudahan kita, sume tu bgantung pd ketentuan Tuhan jgk kn..ok yg sbnr2nye adalah..dlm hidup nie kita perlu letakkan sasaran...letakkan target apa yg kita ingin capai mgkin dlm ms setahun dr skrg, 5 thn akan dtg atau pun 10 thn akn dtg...tnpa meletakkan target..kita akan hidup menonong je..hidup ikut arah angin..mcm lalang la..bila ditiup ke kiri dia pun ke kiri..klu ditiup ke kanan..meliuk la ke arah kanan...pastu smpai ms layu & kiok...

wahai sume org tmasuk jgk diri aku...jgn la plk bila aku ckp cmnie korg kata aku dah cukup perfect sbb tu la kita kn menegur satu sm lain..dlm ms yg sm kita tegur diri kita jugak utk jadi > baik...tetapkan hala tuju kita dari skrg...pttnye ms kita lahir kita dah kn set hala tuju kita..tp ms bebudak mn la reti pk sgt kn...mgkin ada la insan btuah kecik2 pun fikiran dia dah jauh melangkaui thp keupayaan org dewasa bfikir tu mgkin 1 dlm sejuta la...x kisahla sume tu...yg aku nk ckp kat sini psl target dlm hidup nie..kita jgn jd mcm lalang..xde arah...kita kn set kan 1 target supaya walau ape pun melanda kita akan ttp terus b'usaha utk mcapai target tsebut...klu hidup xde target kita sdiri x kan tau mhargai hidup...kita x kn tau utk ape kita hidup...contoh org yg setiap ri kumpul duit keje...keje..dan keje...tp dia xde target nk wat ape dgn duit gaji dia tu...so jadilah dia org yg g keje lik keje...utk ape sume tu?? ntahla...beza org yg keje..keje..dan keje..target dia adalah utk kumpul duit dan nk beli kete...so selagi x capai target selagi tu dia akan b'usaha...

untuk meletakkan target pun bkn leh main suke2...klu kita ckp target kita adalah utk bjaya...bjaya dari segi ape? kejayaan bkn 1 yg blh dijadikan sasaran...sbbnye bila kita rs kita dah bjaya..kita akan stop utk buat lg...dah bjaya dah...nk wat ape lg ye dak??so klu cmtu kita letak target utk > maju..lebih baik dr skrg..mgkin org tu dah capai sume target dlm hidup dia..so xde apa lg yg dia nk kejarkan dlm hidup nie..1 je yg dia blh buat adlah utk mjadi yg tbaik...dgn itu kita sentiasa terus b'usaha...

itulah yg dimaksudkan dgn tajuk kat atas nie...kita yg tentukan hala tuju kita...keputusan yg kita buat bakal menentukan siapa kita pd ms akan dtg...kita x leh mbandingkan apa yg tbaik kita pernah buat dgn apa yg tbaik org lain buat..sbb kita x tau thp ukuran sbnr dgn mksd tbaik tu... kita x leh mjadi sm mcm org lain tp kita blh mjadi lebih baik dr org lain...pelik kan ayat nie tp itulah hakikatnya...jadi tunggu apa lagi tentukan arah hidupmu....adios...


0 kesan degil: