.

Thursday, November 11, 2010

Kemana hala tuju umat Islam?

Aku akui aku bukanlah alim ulama atau pun org yg mpunyai ilmu agama yang banyak...tp atas dasar hadis Nabi ini " sampaikanlah pesanku walaupun satu ayat" jadi aku sampaikanlah...

lepas tu nanti mesti ada yang ckp camnie "sape ko nk nasihatkan org? macam la baik sgt..mcm la sempurna sangat!" ye memang betul aku akui..aku pun kadang2 ckp cmtu pada org yg nasihatkan aku..lumrah manusia x boleh terima teguran..x leh terima nasihat...

ISU BERTUDUNG DIPANDANG REMEH.

aku ckp secara general & tidakditujukan pada individu tertentu, ramai pompuan islam sekarang nie pakai tudung semata2 kerana fesyen.bkn sbb nk ikut perintah Allah untuk tutup aurat rambut tu...dah tu ada plk yg pakai tudung x serupa tudung n x leh nk dikategorikan sbg tudung pun, ape kes pakai kain letak kat kepala tp jarang n nmpk rambut...aku pun kompius la...,
lagi satu pakai tudung pusing2 nmpk dada...smpaikan ada seorg LELAKI yg tnya kat aku...knp pompuan suke pakai tudung tunjuk dada? ,dia nk tunjuk &*^9% dia beso ke? smpai macam tu sekali ptanyaan..aku sdiri x tau nak jwb...sbb aku x tau..knp pompuan suke pakai tudung tunjuk dada...sape2 yg pakai tudung tunjuk dada tu cuba bgtau kat yg btnya tu leh x? apa yg korg tunjuk?

SOLAT

pakai tudung tu baik? alim? BELUM TENTU!!! siapalah agaknye yang memalitkan kesan negatif pada org yg pakai tudung kan...berapa ramai aku jumpa org yg pakai tudung tp X SOLAT...x yah susah2 la nk tau..try la g soping complex...klu dah waktu solat tgk smada diorg2 ada ke x sibuk2 nk cari surau..kalau xde tu sah la..SOLAT bukan sesuatu yg penting...

Balasan pada yang meninggalkan solat

Bahawasanya dosa meninggalkan solat adalah tergolong dalam dosa besar. Jika dosa ini dilakukan seseorang kemudian meninggal dunia ketika belum sempat bertaubat, maka balasan dari dosa ini adalah masuk ke dalam api neraka. Jika mereka sempat bertaubat maka insya Allah taubatnya akan diterima oleh Allah SWT, dan mengganti solat² yang telah ditinggalkan. Sebab Allah SWT telah berjanji di dalam Al Quran akan menerima taubat hambanya yang benar-benar bertaubat (taubat nasuha).

Dalil balasan dosa meninggal solat.

Firman Allah SWT maksudnya:
"Apakah yang memasukkan kamu ke dalam neraka Saqar. Mereka menjawab: "Kami dahulu tidak termasuk orang-orang yang mengerjakan solat".


PUASA

ha nie lagi satu memang paling aku hairan..kenapa sume org islam leh PUASA penuh sebulan...tp x leh nk solat...PUASA penuh SOLAT x pernah...aku pernah ckp pada seseorg cmnie ayatnye "Ha, dah azan nie g la solat...(masa tu aku baru je lps solat)" jawapan dia mudah je "MALAS"...aik PUASA leh la pulak...kompius2...kat radio2 masa bulan puasa byk iklan kan..pasal puasa sume...x leh tggl pose la..bdosa.. kenapa xde langsung iklan titik beratkan pasal solat??? solat kalau lewatkan pun bdosa, tinggal lagi la dosa...x pernah buat lagi bdosa... sape leh jwb hah jawab la.

ok dah la penat aku menaip...fikirkan2la ye...


0 kesan degil: