.

Thursday, February 17, 2011

Cara2 Mencari Keje

Muahahahaha... macam la aku dah dapat keje yang aku nak wat entry nie kn...ape aku peduli ye x..sebab ini belog aku...so suke hati, pankreas & jantung aku la kan nak taip ape2 pun...

Ok sebagai seorang yang sedang mencari pekerjaan...upenye mcari keje nie mmg x sesenang yang disangkakan..apa2 pun ianya juga bgantung pada nasib seseorg...ok nie aku nak bg tips pada sesiapa yang nak mcari pekerjaan tmasuk la untuk diri aku sendiri...

1. Siasat

Dulu aku nie men apply je keje ape2 pun nmpk best apply...gaji best apply. 1 yg aku lupa nak wat ialah myiasat...nak siasat ape? ha nie lah dia yang paling utama sebelum apply keje..siasat dulu latar belakang company tu...apa core business dia...GOOGLE WEBSITE COMPANY...

Kisah 1.

Kerana kelalaian aku menyiasat tentang company nie la aku hampir2 ditipu...ms tu aku ada g interbiu kat 1 company nie, company ape? nnti aku bgtau ms dah abis aku bercerita ok... soklan yang dia tnya pada aku ms interbiu tu...

awak tau company nie buat ape?

...then dgn ikhlasnya aku jawab...
sy dah google cari ttg company nie tp x jumpa..so sy x pasti apa yang company nie buat
...

ohh memang la awak takkan jumpa sebab kami takde website

dlm hati aku bfikir
kenapa pulak company yang begitu canggih & beso nie xde website hmm

pastu macam2 la lagi dia tnya, then dia bagi aku peluang untuk tnya...aku pun tnya la
apa core business company nie?

dia pun jawab
kami adalah consultant dalam bidang finance...

pastu aku pun lik la bila dah bis interbiu...

oh ya masa aku kol utk set time interbiu tu org yg aku kol tu x ckp pun nm penuh company nie...dia cume guna nama singkatan aje...so masa dah g interbiu tu baru aku tau nama penuh company nie..then dgn bantuan seseorg, si dia pun meng'google'kan nama company nie. Balik dari interbiu tu si dia pun tunjuk kat aku beberapa blog yang bercerita pasal company nie....ok dipendekkan cerita core business company nie bkn finance consulting ke consultant ke ape2 jelah tu kan..tp FOREX dalam bahasa panjangnya FOREIGN EXCHANGE... dan jawatan yang ada tu sepanjang bulan ada, x pernah pulak ditutup... sesiapa yang dapat keje kat situ kena training dulu aku x ingat bapa lama seminggu kot atau mgkin 2 bulan...selama dalam tempoh training tu gaji tidak akan dibayar!!! so pandai2 la.

x sampai seminggu aku dapat kol dari company tu dia ckp
Congratulations nama anda kami dah short listkan dan anda bjaya mendapat tempat untuk bkerja disini

dengan selamba badak aku pun jawab camnie...
xpelah ye...saya x berminat nak bkerja kat COMPANY PENIPU!!!!

masa tu aku x letak lagi phone, saje aku dengarkan ape dia nak ckp...x pasal2 tgagap2 dia nak cakap aaa...iiii...aaa... pastu aku letak la phone, xde dah dia nak kol balik tau takot...

nama pendek company tu GCSB nama pjg dia Gorgeous Chain Sdn Bhd

kalau korang x percaya korang leh try google dengan nama Gorgeous Chain Sdn Bhd, cari sendiri kebenarannya

2. Transport

Ha yang nie aku pelik sket, kerajaan iya2 dok kempen sana sini soh naik public transport..tapi bila g interbiu soklan yang konfem akan ditnya ialah..awak ada transport sendiri? kalau jawapan korang ialah xde, x yah la nk letak harapan utk keje kat situ...pendek kata sume company nie mata kenderaan la...cara mudah ckp je korang ada transport..wpun mgkin 10 tahun lg kut baru ada tambahan kat hujung pkataan transport tu iaitu pkataan SENDIRI.

err xpe ke tipu nie???

* apa lagi tips nyer ya...lupa la..nnti kalau aku ingat aku sambung taip lagi.

0 kesan degil: