.

Sunday, February 16, 2014

Time Kawen Semuanya Boleh!!!

Salam 1 Blogger....

Aku tertanya2..kenapa ada insan yang asyik menasihatkan org lain tutup aurat..jangan buat camtu..bdosa..jgn buat itu..jangan buat ini...HARAM!!!

Tp bila kawen..kduri kawen @ majlis kawen tmasuk majlis akad nikah...semua yang x boleh..yg dipandang x elok..boleh pulak wat2 pejam mata..x nampak...seolah2 menghalalkan apa yang x elok berlaku nanti boleh taubat..klu ada perasaan nak btaubat dan myesallah kan...

1st pasal aurat...elok je tutup aurat tp time kawen baju singkat ketat..dada??? tok sah cakap la..ramai kot yg kawen pakai tudung masuk dalam baju...so nmpk la korset yg colourful konon2 lawa la tu...Baju pulak jarang..nampak la ketiak...bulu ketiak pun nampak..adoiyai....tu aku x citer lagi pasal makeup yang macam 2-3 lapis pinggan kat muka..pakai bulu mata palsu plk tu...adoi pakai yg palsu2 utk cantik ni HARAM yg boleh pakai pun gigi palsu je...(juga kaki dan tgn palsu jika memerlukan)...yang lain x yah la... - sedar diri atas kekhilafan lalu :(

2nd pasal inai utk lelaki HARAM...Inai adalah perhiasan untuk perempuan. perempuan pun kot ye inai perhiasan kita..tok sah la pakai inai sampai ke bahu..agak2 la...kang dah rupa tatu la plk.... rantai pun sama...encik2 abang semua yang nak kawen tu...no..no...no...ok x yah pakai rantai silver yg 1 set ngn pakej baju melayu tu... HARAM!!! Skrg baju melayu pun cantik2 kan..dah macam2 fesyen ada..tok sah la nak berantai bagai...x tambah hensem pun kalau pakai rantai....rantai emas atau silver tu lagila HARAM encik abg oiii....

3rd aku x tau budaya mana yang ada adat tukar2 cincin nie..aku tau orang non muslim je yg ada couple ring time kawen... pasal hukum pakai cincin utk lelaki aku x pasti la plk... setahu aku ada cincin yg dibenarkan dan ada yg x boleh dipakai oleh org lelaki contohnya cincin emas.

4th bsanding dan renjis2 dipilis...x boleh ok tu budaya agama lain..jgn la buat... setakat dok tgkp2 gmbr tu boleh la lagi..tapi itu pun perlu jgk jaga aurat....bukan semua tu muhrim pada pengantin pompuan ye tak...so jgn over2 sgt la ya...

5th nikah kat masjid...tolong la jg aurat bila masuk masjid..rumah Allah tu kan...then x yah la nk cium2 dahi kat masjid..klu nk buat semua tu better nikah kat rumah..kat taman ke mn2 la selain masjid dan tempat2 ibadat agama kita ok... rasa sakit hati dan sedih bila kebanyakkan drama kat tv buat scene nikah kat masjid..siap slm, cium dahi dll tanpa ada ikatan yg sah :(

6th buat majlis dan bg goodies utk para jemputan tu x yah la menunjuk2 sgt...lps majlis abis...walau segemilang mana pun majlis tu org x kan ingat pun...goodies yg kita bg tu biar la yg org boleh gn atau makan...ni bg fridge magnet atau keychain gambar muka pgantin..ko ingat ada ke org nk guna..klu aku yg dpt la kan... klu aku x simpan dlm tong sampah mungkin aku simpan la kat mn2 yg aku x nmpk...nak ke letak key chain kat car key korg gambar kawen bekas awek korg kawen dgn lelaki lain?? orang gila pun aku rasa x kan buat..haha sbb dia gila mmg la x buat...

itu jelah kot post aku kali ni...jumpa di lain hari tata...titi...tutu... salam...

Sent from my Samsung® Galaxy Note 10.1

0 kesan degil: